Potrivit modificărilor legale introduse prin OUG Nr. 169/2022 cu privire la Legea Nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (O.S.I.M) are competentă pentru soluționarea cererilor privind anularea înregistrării mărcii, precum și a cererilor de decădere a titularilor din drepturile conferite de marcă.
În practica sa în legătură cu această procedură administrativă, Agenția Tas întâmpină cu regularitate situații ce implică atât conflicte de mărci comerciale cât și conflicte ce implică o marca comercială înregistrată și un alt drept de proprietate intelectuală.
Cu titlu exemplificativ, Agenția Tas a obținut recent o soluție favorabilă într-o speță ce a presupus un conflict între o marcă comercială înregistrată și un semn anterior neînregistrat.
În luna februarie a anului 2024, un cunoscut producător de mobilă din județul Suceava, a fost notificat de către Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci cu privire la faptul că marca sa comercială înregistrată cu numărul de 194675 face obiectul unei cereri de anulare formulată de către un alt participant comercial.
Petentul și-a întemeiat cererea de anulare a mărcii pe faptul că folosește de mai mulți ani un semn neînregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, și că potrivit acestei utilizării, acest semn a dobândit notorietate înaintea înregistrării mărcii comerciale deținute de către titular.
Mai mult, acesta a invocat și faptul că marca comercială a fost înregistrată cu rea-credință.
În ceea ce privește susținerile petentului, Agenția Tas în calitate de reprezentant al titularului mărcii înregistrate, a depus la Comisă de Anulări-Decăderi din cadrul O.S.I.M un punct de vedere în care a explicat Comisiei faptul că semnul petentului nu îndeplinește condițiile prevăzute de lege în ceea ce privește mărcile notorii.
Conform art. 3 lit. d) din Legea Mărcilor, marca notorie este ”marca larg cunoscută în România în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile cărora această se aplică, fără a fi necesară înregistrarea sau utilizarea mărcii în România pentru a fi opusă”.
În ceea ce privește notorietatea, această poate fi, de regulă, dovedită prin orice mijloc de proba, totuși, cu titlu exemplificativ putem avea în vedere și art. 19 alin 6) din Regulamentului de aplicare a Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, care prevede că:
”În susținerea notorietății sau renumelui unei mărci pot fi prezentate acte cum ar fi cele privind:
- comercializarea sau punerea în vânzare a produselor ori prestarea de servicii sub marca notorie sau de renume;
- importul sau exportul produselor pe care marca notorie sau de renume este aplicată;
- publicitatea sau reclamă produselor și serviciilor sub marca notorie sau de renume.”
Sintetizând prevederile legale referitoare la marca notorie incidente în speță, această este definită că fiind marca larg cunoscută în România în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile cărora această se aplică. De asemenea, este imperativ de avut în vedere faptul că pentru a fi incidente în speță, aceste prevederi în materia mărcilor notorii, trebuie coroborate cu art. 6 bis al Convenției de la Paris, care prevede că marca ce se dorește a fi anulată trebuie să fie o reproducere, imitație a semnului anterior.
În ceea ce privește reaua-credință invocată de petent, Comisia de Anulări-Decăderi din cadrul O.S.I.M a reținut că nu sunt incidente nici aceste dispoziții legale, întrucât petentul prin probele depuse odată cu cererea de anulare nu a reușit să demonstreze faptul că titularul mărcii a solicitat înregistrarea acesteia cu rea-credință.
În urmă prezentării argumentelor de către Agenția Tas, Comisia de Anulări-Decăderi din cadrul OSIM a admis punctul de vedere formulat și a statuat că în acest caz concret nu au fost îndeplinite condițiile legale pentru anularea mărcii.
Astfel prin Hotărârea Nr. 30 din dată de 08.07.2024, emisă de Comisiei de Anulări-Decăderi din cadrul OSIM, s-a dispus respingerea cererii de anulare a mărcii cu nr. 194675, titularul mărcii fiind în continuare îndreptățit să-și folosească marca comercială cum consideră de cuviință, în raport de produsele și serviciile pentru care a fost înregistrată.
Dacă aveți nevoie de asistenta sau reprezentare în dosare de anulare marci înregistrate la OSIM, puteti contacta specialiștii din cadrul Agenției Tas la adresa de mail: office@agentiatas.ro sau la numărul de telefon 0745160163.