+40 745 160 163

cazul mcdonalds
cazul mcdonalds

Use it or lose it: Cauza Big Mac contra Supermac’s

Atunci când înregistrați o marcă, vi se acordă dreptul exclusiv de a utiliza marca respectivă pentru produsele și serviciile pentru care este înregistrată. Acestea sunt drepturi valoroase, iar întreprinderile nu ar trebui să înregistreze mărcile doar pentru a bloca concurența. Astfel, dacă înregistrați o marcă, trebuie să o utilizați. Dacă nu vă utilizați marca pentru produsele și serviciile pentru care este înregistrată, vă puteți pierde drepturile asupra acesteia. Aceasta poate fi anulată prin intermediul unui proces cunoscut sub numele de “revocare”. În Art. 58 (1) (a) al Regulamentului (UE) 2017/1001 al Parlamentului European și al Consiliului privind marca Uniunii Europene se prevede că “Titularul mărcii UE este declarat decăzut din drepturi ca urmare a unei cereri prezentate la Oficiu sau a unei cereri reconvenționale în cadrul unei proceduri de constatare a încălcării drepturilor, în cazul în care, pe o perioadă neîntreruptă de cinci ani, marca nu a făcut obiectul unei utilizări efective în cadrul Uniunii pentru produsele și serviciile pentru care este înregistrată și în cazul în care nu există motive întemeiate pentru neutilizare […]”

Big Mac contra Supermac’s

Supermac’s, fondat în 1978, este un lanț de peste 100 de restaurante de burgeri din Irlanda.  Pat Donough, fondatorul, susține că a fost victima unei “hărțuiri a mărcii comerciale” din partea McDonald’s, care l-a împiedicat să se extindă în alte zone din Europa, pe motiv că Supermac’s ar crea confuzie pe piață cu McDonald’s, mai precis cu marca lor comercială Big Mac. Astfel, când titularul mărcii irlandeze a solicitat protecția acesteia în restul Europei, McDonald’s s-a opus cererii.

“McDonald’s a fost, din punct de vedere istoric, extrem de litigioasă în domeniul dreptului mărcilor și, de obicei, nu pierde”, a declarat Willajeanne McLean, profesor de drept la Universitatea din Connecticut.

McDonald’s are un brand distinct și o reputație mult mai puternică decât Supermac’s. Într-o bătălie purtată doar pe baza puterii mărcii, McDonald’s ar fi probabil câștigătorul clar, deoarece într-o acțiune în justiție pentru încălcarea mărcii, o instanță poate deduce confuzia din toate circumstanțele înconjurătoare. McDonald’s a și  argumentat că extinderea Supermac ar profita în mod neloial de caracterul distinctiv și de reputația mărcii McDonald’s și a mărcii “Big Mac”.

Știind că ar fi foarte riscant și puțin probabil să reușească să conteste reputația McDonald’s, Supermac’s a adoptat o strategie alternativă: prin plângere reconvențională a contestat valabilitatea mărcii pe motiv de “neutilizare”, invocând normele UE care prevăd că o marcă comercială poate fi revocată dacă nu a fost utilizată în mod real.

McDonald’s, cel mai mare lanț de fast-food din lume,  nu a reușit să dovedească o utilizare reală a mărcii Big Mac în cei cinci ani care au precedat depunerea plângerii în 2017.  Astfel, Oficiul European pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a luat decizia de a anula marca Big Mac în UE. Prin urmare, fără o marcă, McDonald’s nu a putut pretinde încălcarea acesteia.  Astfel, Supermac’s a putut să își exploateze restaurantele sub marca “Supermac’s”.

“Suntem încântați. Este o victorie unică atunci când te confrunți cu arcadele de aur și câștigi. Aceasta este o victorie pentru toate întreprinderile mici. Împiedică marile companii să acapareze mărci comerciale fără intenția de a le folosi.”, a declarat McDonagh, directorul general al Supermac.

Concluzii

Punctul cheie aici este că, atunci când solicitați înregistrarea unei mărci, trebuie fie să o utilizați, fie să aveți o intenție reală de a face acest lucru. Dacă nu o utilizați pentru toate produsele și serviciile pentru care ați depus cererea, marca dumneavoastră riscă să fie anulată (revocată).

În cele din urmă, această dispută demonstrează că legea se aplică în mod egal tuturor întreprinderilor: cu puțină cunoaștere, chiar și o întreprindere mică își poate apăra drepturile și nu poate fi forțată de către o multinațională puternică să își schimbe brandul.