Dacă sunteți proprietarul unei afaceri care se bucură de prosperitate și doriți să vă consolidați identitatea pe piața relevantă pentru dumneavoastră, următorul pas firesc este înregistrarea unei mărci care să reflecte conceptul afacerii și să fie înregistrată în conformitate cu obiectul dumneavoastră de activitate.
În acest sens, în momentul în care doriți să vă înregistrați marca, e imperativ necesar să parcurgeți următoarele etape:
- Stabilirea denumirii/elementului figurativ pe care doriți să-l înregistrați – În această etapă vă decideți prin ce fel de denumire/logo doriți să vă faceți remarcat pe piață.
- Stabilirea claselor, potrivit clasificării Nisa, pe care doriți să vă înregistrați marca – În această etapă văclarificați ce anume doriți să comercializați prin intermediul mărcii dumneavoastră, atât în prezent cât și în viitor, pentru a identifica clasa de produse in mod corect.
- O verificare a mărcilor existente pe piață – În această etapă vă asigurați că denumirea/elementul figurativ pe care doriți să-l înregistrați este disponibil, respectiv că nu a fost înregistrat înaintea dumneavoastră.
Un caz relevant și de actualitate pentru această discuție, este Rolex SA vs PWT A/S.
Într-o prezentarea succintă, compania daneză cu denumirea PWT A/S și-a înregistrat în anul 2014 marca figurativă Nr. 1263679 pe clasele 3, 9, 18, 25 și 35 potrivit Clasificării Nisa, marca având ca element figurativ o coroană aproximativ identică cu cea care se regăsește în faimosului logo al companiei elvețiene producătoare de ceasuri cu denumirea Rolex SA.
În anul 2016, Rolex SA a formulat o opoziție împotriva înregistrării mărcii Nr. 1263679 invocând faptul că aceasta este aproximativ identică din punct de vedere vizual cu faimosul logo al companiei Rolex iar înregistrarea acesteia aduce un prejudiciu companiei.
Ca temei al opoziției, compania Rolex SA a pus în vedere marca figurativă Nr. 001456201, respectiv coroana reprezentativă pentru brandul Rolex, și marca figurativă Nr. 1455757 cu denumirea ”ROLEX”, care are, de asemenea, ca element figurativ coroana respectivă.
Rolex SA și-a întemeiat opoziția pe dispozițiile Art. 8 alin. (1) lit. b și Art. 8 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2017/1001 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2017 privind marca Uniunii Europene, și a cerut respingerea mărcii Nr. 1263679 în raport de clasa 25 (Îmbrăcăminte, încălțăminte, articole pentru acoperirea capului) invocând că, conținutul acesteia este similar cu cel al clasei 14 (ceasuri), clasa pe care sunt înregistrate și mărcile Rolex.
Conflictul de mărci a fost finalizat anul acesta, în data de 18.01.2023, când Curtea Europeană de justiție a decis că nu există un risc de confuzie între branduri, dat fiind faptul că ceasurile și obiectele de îmbrăcăminte sunt bunuri complet diferite și că, de asemenea, Rolex SA nu a dovedit că utilizarea logo-ului de către compania PWT A/S ar prejudicia reputația mărcilor Rolex.
După cum se poate lesne observa din cazul Rolex SA vs PWT A/S, felul în care este înregistrată marca dumneavoastră este extrem de important, dacă nu este înregistrată în așa fel încât să vă ofere protecție pe toate categoriile de bunuri relevante pentru dumneavoastră, în momentul în care un brand similar dorește să-și înregistreze o marcă similară/identică, și dumneavoastră ați dori să vă opuneți respectivei înregistrări, este foarte probabil ca brandul respectiv să aibă câștig de cauză, indiferent notorietatea de care se bucură brandul dumneavoastră.
Dacă sunteți în căutarea unor specialiști în domeniul proprietății intelectuale care să vă asiste în procesul de înregistrare a mărcii, Agenția TAS vă stă la dispoziție la adresa de e-mail: office@agentiatas.ro și la +40745160163.