Politica Uniunii Europene în domeniul calității vizează protejarea denumirilor anumitor produse pentru a le promova caracteristicile unice legate de originea lor geografică.
În acest sens, se poate acorda o „indicație geografică” pentru denumirile produselor, dacă acestea au o legătură specifică cu locul unde sunt fabricate. Recunoașterea indicațiilor geografice le permite consumatorilor să aibă încredere și să distingă produsele de calitate, ajutând în același timp producătorii să își promoveze mai bine produsele.
Când ne referim la conceptul de „indicație geografică” avem în vedere următoarele categorii :
- Denumirile de origine protejată (DOP) – pentru produsele agricole, produsele alimentare și vinuri
- Indicațiile geografice protejate (IGP) – pentru produsele agricole, produsele alimentare și vinuri
- Indicațiile geografice (IG) – pentru băuturile spirtoase și vinurile aromatizate
Dat fiind faptul că denumirile de produse înregistrate ca DOP sunt cele care au cele mai puternice legături cu locația în care au fost înregistrate, alegem să facem câteva precizări în legătură cu acestea și felul în care ele se diferențiază de mărcile comerciale, respectiv:
Acestea se aseamănă prin prisma faptului că:
- sunt protejate sub forma unor drepturi de proprietate industrială, sub condiția înregistrării și doar dacă îndeplinesc o serie de condiții imperative
- servesc la deosebirea unor produse de alte produse de pe piață ( cu precizarea ca prin intermediul mărcilor comerciale se pot proteja în plus și servicii)
- sunt drepturi exclusive
- au o durata de protecție de 10 ani ( fiind susceptibile pentru o reînnoire perpetua, o data la 10 ani, cu condiția achitării taxei prevazute de lege )
Și se deosebesc prin următoarele aspecte:
- în momentul în care ne raportam la o denumire de origine protejata accentul cade pe locul de origine, în timp ce la mărcile comerciale accentul cade pe titularul mărcii
- mărcile pot fi reprezentate prin diferite forme, respectiv avem posibilitatea sa înregistrăm ca marca un cuvânt, un element figurativ sau chiar un sunet, în timp ce denumirile de origine protejata sunt compuse exclusiv din cuvinte ( și nici acelea nu sunt la libera alegere a solicitantului )
- mărcile comerciale pot fi transmise prin cesiune, licență sau pe cale succesorală, însă denumirile de origine protejata nu sunt transmisibile
Este important de precizat faptul ca atât mărcile comerciale cât și denumirile de origine protejată sunt reglementate atât la nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel național.
Astfel, dacă e să ne raportam la piața românească, ”Telemeaua de Ibănești” devine prima denumire de origine protejată originară din România, fiind înregistrată (și recunoscută la nivelul Uniunii Europene) de la data de 15.03.2016.
La nivel european, ultima denumire de origine protejată înregistrată este ”Châtaigne des Cévennes”, înregistrată în beneficiul unei persoane juridice franceze, la data de 16.01.2023.
Dacă sunteți în căutarea unor specialiști în domeniul proprietății intelectuale care să va asiste în procesul de înregistrare a unei mărci comerciale, Agenția TAS vă stă la dispoziție la adresa de e-mail: office@agentiatas.ro și la +40745160163.