Conceptul de „cultural appropriation” și mărcile comerciale

Conform Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (WIPO), când ne referim la conceptul de expresie culturală tradițională („traditional cultural expressions”/TCEs) includem muzică, artă, dansuri, schițe, denumiri, semne și simboluri, spectacole, ceremonii, forme arhitecturale, meșteșuguri și narațiuni, sau multe alte expresii artistice sau culturale, care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:

  • pot fi considerate forme prin care se exprimă identitatea unei culturi;
  • fac parte din identitatea și moștenirea unei comunități tradiționale sau indigene;
  • sunt transmise din generație în generație.

În contextul în care o persoană fizică sau juridică încearcă să înregistreze ca marcă comercială o denumire/un element figurativ care îndeplinește condițiile prezentate anterior, discuția se plasează în zona conceptului de ”cultural appropriation”.

Acest aspect se datorează faptului că marca comercială în sine conferă titularului său abilitatea de a-și proteja produsele/serviciile și de a se asigura că identitatea lor este suficient de distinctivă în percepția consumatorului, astfel încât, din momentul înregistrării, acesta își însușește denumirea/elementul figurativ respectiv, și implicit este singurul îndreptățit să-l valorifice (ținând cont, evident, de modalitatea în care se face înregistrarea).

Un caz relativ recent și relevant pentru prezenta discuție, îl reprezintă scandalul generat de cererile de înregistrare depuse în numele companiei Skims Body Inc, compania deținută de Kim Kardashian, care în anul 2018 a depus o serie de cereri de înregistrare folosindu-se de cuvântul ”KIMONO”, printre ele numărându-se și ”KIMONO INTIMATES” Nr. 017899543.

Dat fiind faptul că denumirea de ”KIMONO” face referire la un obiect de îmbrăcăminte tradițional și emblematic pentru cultură Japoniei, este de la sine înțeles că înregistrarea unei mărci comerciale cu denumirea ”KIMONO INTIMATES” a fost considerată o totală lipsa de respect pentru cultura Japoniei și artista Kim Kardashian a fost extrem de blamată pentru această inițiativă.

Deși compania Skims Body Inc. a încercat să se apere invocând faptul că denumirea mărcii face referire la numele fondatoarei (”KIMONO”), acest argument nu a fost luat în considerare de către consumatori brandului, astfel încât acesta a ales să-și relanseze produsele sub denumirea ”SKIMS”, înregistrând o serie de mărci comerciale cu această denumire în anul 2019, printre care se număra și marca europeană cu denumirea ”SKIMS” Nr. 018141315, înregistrată pe clasele 3,18, 25 și 35, conform Clasificării de la Nisa.

Ca o concluzie a tuturor aspectelor prezentate anterior, în momentul în care ne dorim să înregistrăm o marcă comercială este imperativ să acordăm o atenție deosebită atât unor aspecte ce țin de procedura de înregistrare propriu-zisă cât și de semnificația denumirii/elementului figurativ pe care dorim să-l înregistrăm, asigurându-ne în primul rand că marca noastră comercială nu este susceptibilă de a fi respinsă, și în al doilea rând ca aceasta nu este problematică din motive ce țin de etică.

Dacă sunteți în căutarea unor specialiști în domeniul proprietății intelectuale care să va asiste în procesul de înregistrare a mărcii, Agenția TAS vă stă la dispoziție la adresa de e-mail: office@agentiatas.ro și la +40745160163.