+40 745 160 163

Noile modificări aduse de Legea 69/2022, în materia drepturilor de autor.

Pe plan European, Uniunea si-a modificat cadrul juridic in materie de drepturi de autor prin intermediul Directivei (UE) 2019/790. În consecinta, România transpune în legislația națională  aceasta directiva prin Noua Lege 69/2022 și astfel modifică Legea 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Printre alte modificari, direct vizate de obligatiile prevazute de lege sunt platformele pe care se posteaza continut online, denumite “furnizori al unor servicii online de partajare de conținut ”. Din dispozitiile legii, deducem ca sunt vizate în special site-urile de continut generat de utilizator, incluzand aici giganti precum  YouTube si Facebook (precum si alte platforme mai putin cunoscute) si sunt exceptate arhivele educaționale sau științifice fără scop lucrativ, prestatorii de servicii precum enciclopediile online fara scop lucrativ, platformele de elaborare si de partajare de softuri cu sursa deschisa, prestatorii de servicii de comunicații electronice,  pietele online, serviciile cloud destinate intreprinderilor si  serviciile cloud care le permit utilizatorilor sa incarce continut pentru propriul uz.

In cazul platformelor la inceput de drum, respectiv cele care sunt pe piata de mai putin de trei ani avand o cifra de afaceri anuala mai mica de zece milioane de euro si in cazul carora numarul mediu de vizitatori unici pe luna nu depaseste cinci milioane, legea prevede anumite concesii astfel incat acestea sa nu fie afectate in aceeasi masura ca platformele mari .

În conformitate cu noile reglementari, furnizorul de servicii online de partajare de continut trebuie sa obțină o autorizație din partea autorilor, artiștilor interpreți sau executanți, producătorilor de fonograme și videograme, precum și din partea organismelor de radiodifuziune și televiziune și/sau editorilor publicațiilor de presă în momentul când acesta dorește sa pună la dispoziția publicului opere protejate prin drepturi de autor. În cazul în care nu obțin aceste autorizatii, aceștia pot fi trasi la raspundere pentru actele de comunicare publică neautorizate, inclusiv pentru punerea la dispoziția publicului a operelor protejate prin drepturi de autor sau a altor obiecte protejate.

Aceste platforme sunt scutite de raspundere în cazul în care demonstrează ca au îndeplinit urmatoarele condiții cumulative:

  1. Au facut demersuri în sensul obtinerii unei autorizatii;
  2. Au depus, în conformitate cu standarde ridicate de diligență profesională din domeniu, cele mai bune eforturi pentru a asigura indisponibilitatea operelor și a altor obiecte protejate specifice în privința cărora titularii de drepturi au oferit prestatorilor de servicii informații relevante și necesare;
  3. Au dat dovada de promptitudine și eficiență, la primirea unei notificări motivate suficient din partea titularilor de drepturi, pentru a bloca accesul la operele sau alte obiecte protejate notificate sau pentru a le elimina de pe site-urile lor, și au depus cele mai bune eforturi pentru a preveni viitoare încărcări ale acestora în conformitate cu punctul 2.

În ceea ce privește utilizatorii acestor site-uri, aceștia pot posta liber pe platformele online conținut protejat de drepturi de autor în cazuri în care este vorba despre: citate, critici, recenzii; utilizarea în scopuri de caricatură, parodiere sau pastișe.

O altă prevedere a Legii 69/2022 se referă la cazurile în care firmele sau alți utilizatori profesioniști iau texte cu copy-paste din presă sau de la alți deținători de drepturi de autor și le postează ca atare pe astfel de platforme. Conform noilor norme, editorii de presa vor fi recunoscuti juridic pentru prima data ca titulari de drepturi in mediul online, si se vor afla intr-o pozitie mai buna atunci cand vor negocia cu serviciile online care utilizeaza sau ofera acces la continutul lor. Editorii vor avea acum posibilitatea sa autorizeze sau sa interzica utilizarea online de catre platforme a publicatiilor lor de presa. Acestia vor fi liberi sa stabileasca conditiile in care va fi autorizata utilizarea continutului lor, respectiv pot acorda aceasta autorizatie cu titlu gratuit sau in schimbul unei remuneratii.

În ceea ce privește utilizatorii individuali, aceștia pot utiliza publicațiile de presa în scop privat sau necomercial. De asemenea, dreptul editorului unei publicatii de presa de a autoriza/interzice utilizarea online a propriilor publicații de presă nu vizeaza introducerea de legături către pagini de internet ( utilizarea hyperlink-ului ) și nici utilizarea unor cuvinte individuale sau a unor extrase foarte scurte ( maximum 120 de caractere , care pot fi preluate fără consimtamant) dintr-o publicație de presă, în măsura în care nu afectează eficacitatea drepturilor de autor sau nu conduce la înlocuirea publicației de presă sau la determinarea publicului să nu mai acceseze publicația de presă.

Prin urmare, prin intermediul dispozitiilor sale, legea subliniaza importanta dezvoltarii pietei de acordare a licentelor intre titularii de drepturi si prestatorii de servicii online de partajare de continut. In acest sens, aceste contracte de licenta ar trebui sa fie echitabile si sa mentina un echilibru rezonabil intre partile sale.