Black Friday și Proprietatea Intelectuală

Termenul „Black Friday” (Vinerea Neagră) există dinaintea comerțului electronic și a centrelor comerciale. De fapt, prima utilizare înregistrată a termenului „Black Friday” nu a avut nimic de-a face cu cumpărăturile de sărbători. În anul 1869, doi oligarhi au conspirat pentru a îngheța piața americană a aurului, care era la acea vreme baza pentru dolarul american. Schema lor a fost atât de elaborată și de anvergură încât și membrii familiei președintelui de atunci -Ulysses S. Grant- au fost implicați. Complotul s-a dezvăluit în cele din urmă vinerea, pe 24 septembrie, trimițând piețele financiare din SUA într-un colaps, ruinând nenumărați investitori și distrugând economia generală. Acea zi întunecată a devenit cunoscută drept „Black Friday” (Vinerea Neagră).

În România, Vinerea Neagră este surprinzător de populară. Potrivit Balkan Insight, conceptul a fost importat în 2011 de retailerul online românesc eMAG, al cărui CEO susține că 11 milioane de români (din 20 de milioane în total) au auzit de Black Friday și 6,7 milioane români sunt foarte interesați să facă cumpărături de Black Friday.

Cele mai căutate produse de Black Friday fac parte din categoria telefoanelor mobile (22%), electrocasnicelor mici (39%) și a televizoarelor (40%), după cum arată un studiu al unei companii de cercetare de marketing în zonele de media, brand și comunicare.

Marca comercială Black Friday în Germania

În  decembrie 2013,  compania Super Union Holdings Ltd. din  Hong Kong a înregistrat in Germania  marcă comercială cu denumirea de „Black Friday”.

De-a lungul anilor, ca urmare a faptului ca detineau un drept de proprietate asupra brand-ului “Black Friday”, au trimis notificări de avertizare oricăror companii care își promovau vânzările sau promoțiile de marketing de Black Friday în Germania, pentru a le interzice acest lucru.

Au procedat in acest sens pana în noiembrie 2017, când  Simon Gall, proprietarul site-ului Black-Friday.de, a deschis proces impotriva companiei Super Uniom Holding pentru revocarea marcii. În aprilie 2018, marca comercială „Black Friday” a fost revocată, iar companiile au fost din nou libere să-și promoveze ofertele de Black Friday în Germania. La scurt timp după aceea, însă, Super Union Holdings a contestat această decizie, demarând o luptă juridică în curs de desfășurare în Germania, care încă nu a fost solutionata definitiv.

Avand in vedere faptul ca decizia de revocare a mărcii comerciale a fost contestată, Super Union Holdings poate încerca în continuare să inițieze acțiuni legale împotriva companiilor care folosesc termenul „Black Friday” în Germania, deoarece aceștia sunt încă proprietari din punct de vedere tehnic până când această dispută este rezolvată într-un fel sau altul.

Astfel  dacă planificați campanii de publicitate în Germania sau vizați consumatorii germani pe site-urile dvs. străine, cu siguranță ar trebui să fiți conștienți de faptul că există încă riscul ca proprietarul mărcii comerciale „Black Friday” să ia măsuri împotriva acestei campanii.

Cele mai vandute produse înregistrate ca mărci comerciale, de Black Friday sunt: iPhone, Nintendo Switch, Dyson, Pandora.