Formula secretă Coca-Cola. Sosul special McDonald’s. Algoritmul de căutare Google. Software-ul de dating Bumble. Aceste informații confidentiale sunt vitale pentru supraviețuirea acestor companii și se numără printre cele mai valoroase active corporative ale acestora. Fiecare dintre ele este protejată ca secret comercial. În timp ce legea brevetelor oferă o protecție puternică pentru invențiile brevetate, obținerea unui brevet necesită stabilirea faptului că invenția este nouă și eligibilă pentru brevet. De asemenea, este necesară dezvăluirea invenției în sine în cererea de brevet. În schimb, secretul comercial oferă o altă cale de protecție a proprietății intelectuale a unei companii, care permite ca invențiile să fie ținute secrete și potențial protejate pentru totdeauna.
Ce este un secret comercial? Secretele comerciale sunt drepturi de proprietate intelectuală (PI) asupra unor informații confidențiale care pot fi vândute sau licențiate. În general, pentru a se califica drept secret comercial, informațiile trebuie să fie:
- valoroase din punct de vedere comercial, deoarece sunt secrete
- să fie cunoscute doar de un grup limitat de persoane și
- să facă obiectul unor măsuri rezonabile luate de deținătorul legitim al informațiilor pentru a le păstra secrete, inclusiv prin utilizarea unor acorduri de confidențialitate pentru partenerii de afaceri și angajați.
Dobândirea, utilizarea sau divulgarea neautorizată de către alte persoane a unor astfel de informații secrete într-un mod care contravine practicilor comerciale oneste este considerată o practică neloială și o încălcare a protecției secretului comercial.
Înțelegerea unui secret comercial
Secretele comerciale pot lua o varietate de forme, cum ar fi un proces, un instrument, un model, un desen, o formulă, o rețetă, o metodă sau o practică brevetată care nu este evidentă pentru alții și care poate fi utilizată ca mijloc de a crea o întreprindere care oferă un avantaj față de concurenți sau oferă valoare clienților.
Informațiile protejate prin secrete comerciale pot fi strategice pe termen lung, cum ar fi rețetele sau compușii chimici, sau pe perioade mai scurte, cum ar fi rezultatele unui studiu de marketing, numele unei mărci, prețul și data lansării unui nou produs sau prețul oferit în cadrul unei licitații.
Cum sunt utilizate secretele comerciale?
În general, secretele comerciale sunt utilizate pentru mai multe lucruri:
- Pentru asigurarea că o invenție sau un desen ori un model nu este dezvăluit publicului înainte de depunerea unei cereri de brevet sau de desen industrial. Pentru a obține un brevet pentru o invenție, invenția trebuie să fie nouă pentru lume și să nu fie cunoscută publicului. În mod similar, desenele industriale pot fi înregistrate numai dacă sunt originale în lume și nu sunt cunoscute publicului. Acest lucru poate fi dificil pentru inventatori și proiectanți, mai ales atunci când încearcă să comercializeze produse, să testeze produse, să lanseze o afacere, să găsească finanțare sau să caute parteneri, deoarece, de obicei, trebuie să divulge invenția altor persoane (publicului). Pentru a asigura confidențialitatea înainte de a obține protecția prin brevet, inventatorii își vor păstra noile invenții ca secrete comerciale.
- Protejați o invenție prin alte mijloace decât protecția prin brevet.Deoarece obținerea unui brevet poate fi costisitoare și poate lua mult timp, unele întreprinderi și inventatori aleg să se bazeze în schimb pe secrete comerciale. Această strategie este adesea utilizată atunci când invenția are o durată de viață scurtă sau este dificil de realizat prin inginerie inversă.
- Protejați informațiile valoroase ale afacerii care nu sunt protejate în mod oficial prin alte drepturi de proprietate intelectuală (PI).Întreprinderile care dețin o multitudine de date despre consumatori, rețete pentru produse alimentare sau studii și analize de piață de ultimă oră doresc să se asigure că concurenții nu pun mâna pe aceste informații. Acest tip de informații confidențiale (PI) nu este, în general, protejat prin brevete, mărci comerciale, desene industriale. Pentru a proteja aceste informații confidențiale, întreprinderile folosesc secrete comerciale.
De ce devin secretele comerciale tot mai importante?
Secretele comerciale au devenit recent o formă mai populară de protecție a proprietății intelectuale din mai multe motive. Printre acestea se numără omniprezența secretelor comerciale și gama largă de obiecte eligibile, incertitudinea inerentă procesului de solicitare a brevetelor și reticența de a dezvălui “sosul secret” al cuiva, precum și posibilitatea unei protecții perpetue în temeiul legislației privind secretele comerciale.
Unul dintre cele mai importante motive pentru care dreptul privind secretul comercial este în creștere este flexibilitatea și domeniul de protecție pe care îl oferă. Dreptul privind secretul comercial poate proteja o gamă largă de obiecte care nu intră sub incidența sistemelor tradiționale de proprietate intelectuală. Dreptul brevetelor, de exemplu, protejează un obiect limitat la o compoziție, un proces de producție, o mașină, o unealtă, o nouă specie de plante sau o îmbunătățire a unei invenții existente. Multe dintre cele mai importante invenții ale acestei epoci sunt greu de brevetat, inclusiv algoritmi, corelații și sisteme și metode care se bazează în principal pe acestea.
Astfel, pe măsură ce secretele comerciale joacă un rol din ce în ce mai important în lumea afacerilor, în comunitatea juridică și în societate în general, companiile ar trebui să își inventarieze secretele comerciale, să utilizeze toate măsurile rezonabile pentru a le proteja și să evalueze diferitele instrumente juridice pentru a proteja aceste active valoroase.