Proprietatea intelectuală în comerțul electronic

Dacă sunteți proprietarul unui magazin online, aveți de-a face zilnic cu proprietatea intelectuală. Cu toate acestea, PI în comerțul electronic reprezintă poate unul dintre cele mai neglijate aspecte, deși în același timp este cea mai valoroasă componentă a comerțului online. Acest lucru se datorează fie pentru că este mai puțin înțeleasă, fie pentru că legăturile importante cu comerțul nu sunt atât de evidente precum în cazul altor subiecte de ordin legal.

De ce proprietatea intelectuală este atât de importantă pentru comerțul online?

Drepturile de PI protejează împotriva divulgării secretelor comerciale și, ca urmare, împotriva concurenței neloiale. Acest lucru face ca proprietatea intelectuală să fie un activ de afaceri care valorează poate mai mult decât orice alt activ tangibil, fapt ce poate fi observat și mai ușor dacă suntem atenți la tehnologiile și economia digitală de astăzi.

Fără practici și legi privind PI, creațiile intelectuale pot fi cu ușurință furate și răspândite în întreg mediul online, fără ca autorul să fi fost remunerat pentru eforturile sale. Securitatea tehnică devine așadar extrem de necesară pentru a descuraja hoții mai puțin pricepuți, iar legile privind PI devin necesare pentru a face față infracțiunilor mai grave.

Pe lângă protejarea propriei PI, pe care am abordat-o deja în articolele anterioare, încălcarea drepturilor de PI altor persoane în acest domeniu reprezintă un risc la fel de mare atunci când gestionați un magazin online.

Încălcarea proprietății intelectuale a altor persoane

Site-ul dvs. de comerț online conține descrieri și imagini ale produselor. Aveți oare dreptul legal de a publica aceste descrieri și imagini? Dar toate acele logo-uri, videoclipuri, fotografii, pictograme, efecte sonore și melodiile de fundal? Acestea vă fac cu siguranță site-ul mai atractiv, dar, din nou, aveți dreptul de a le folosi?

Am auzit despre mulți mici întreprinzători din domeniul comerțului online care nu țin cont de problemele legate de PI, folosind dictonul conform căruia tot ceea ce este disponibil pe internet este liber a fi utilizat. Faptul că aceștia par să scape cu astfel de încălcări ale PI poate să ne facă pe noi ceilalți să ne întrebăm dacă ne cheltuim resursele financiare într-adevăr în mod corect.

Adevărul este că, atunci când încă sunteți la început, astfel de încălcări pot trece inițial neobservate. Dar, pe măsură ce vă dezvoltați, încălcările drepturilor de PI  vor începe să bată la ochi, devenind astfel din ce în ce mai necesară o abordare cu seriozitate a problemele de PI.

Auditul de proprietate intelectuală

O sarcină administrativă importantă pentru o afacere în comerțul online este de a vă face un bilanț al activelor intelectuale. Deși acestea sunt active necorporale, reamintim că ele sunt adesea mai valoroase decât cele corporale. Un inventar al PI va cuprinde orice desene, schițe, lucrări de artă, modele de site-uri, fotografii, muzică, scenarii, modificări unice ale produsului dumneavoastră, procese noi dezvoltate pentru serviciile dumneavoastră etc.

Puteți începe prin a enumera orice simboluri, nume, motto-uri sau sloganuri pe care le folosiți pentru a vă identifica afacerea. Nu este necesar să vă înregistrați pentru a beneficia de protecție legală, dar aceasta se recomandă, întrucât în eventualitatea unor litigii, drepturile dumneavoastră vor fi mult mai ușor de probat.

Ar fi indicat, de asemenea, să faceți inclusiv un inventar al secretelor comerciale. Orice informație care conține o valoare comercială, care nu este cunoscută în mod obișnuit și pe care cetățeanul de rând nu o poate afla de unul singur, este un secret comercial. S-ar putea chiar să nu fiți în măsură să îi atribuiți o valoare anume, dar cu siguranță vă dați seama că posedă o valoare comercială. Gândiți-vă la liste de clienți, strategii, proiecte de îmbunătățire tehnică etc.

Mai este recomandat să consemnați și contractele care ar putea avea orice fel de impact asupra PI. Este vorba despre contracte cu companii de design (logo-uri și site-uri), acorduri de confidențialitate și acorduri semnate cu orice angajați pe care i-ați putea avea. Nu uitați nici de acele licențe pentru materialele și programele pe care le-ați folosit pentru a vă crea propria PI.

Numai prin respectarea PI și prin încurajarea dezvoltării drepturilor de PI care să fie eficiente în promovarea comerțului online putem obține piețe performante și competitive. Problema protecției PI în comerțul electronic este însă o provocare complexă, în special atunci când se abordează vânzarea online de produse contrafăcute. Acesta este motivul pentru care o abordare serioasă este esențială dacă vrem să facem o diferență reală, să obținem beneficii reciproce și să ne asigurăm că comerțul electronic continuă să prospere.