Ce înseamnă opoziția în cazul mărcilor?
Atunci când discutăm modul în care funcționează o opoziție pentru marcă, este util să trecem în vedere elementele de bază ale acesteia și la ce să vă așteptați pe măsură ce se procedează.
Opoziția în cazul mărcilor este situația în care o parte alege să se opună cererii de marcă existente a altei părți din cauza unuia sau mai multor motive, cum ar fi caracterul confuz sau similar al noii mărci.
Prin urmare, o opoziție pentru marcă trebuie să argumenteze unul sau mai multe motive pentru contestarea unei cereri de marcă. Cel mai adesea, o cerere de marcă este opusă de către cineva care deține drepturi anterioare asupra unei mărci comerciale identice sau similare. Însă, cererile de marcă pot fi, de asemenea contestate din mai multe alte motive. De exemplu, opozițiile se pot baza pe convingerea oponentului că marca este înșelătoare, descriptivă, generică sau care poate dilua calitatea distinctivă a mărcii comerciale notorii a oponentului. Pe lângă condiția de a invoca un motiv valid pentru opoziție, oponentul trebuie să arate că are și dovezi solide pentru a se opune cererii.
Înainte de a vă opune unei cereri de marcă ar trebui să luați în considerare următorii factori: un oponent trebuie să arate atât un interes și motiv real în cadrul procedurii opoziției, cât și o bază rezonabilă pentru existența prejudiciului. Cu alte cuvinte, un oponent trebuie să ia în considerare și să indice în mod adecvat daunele potențiale cauzate de înregistrarea mărcii în cauză și să aibă o bază rezonabilă în acest sens.
În ceea ce privește procedura Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală, cererea de marcă este publicată în Buletinul mărcilor UE și se acordă o perioadă de 3 luni pentru a depune opoziție în vederea protejării drepturilor anterioare pe care viitoarea marcă a Uniunii Europene le-ar putea afecta.
Prin urmare, Buletinul privind mărcile Uniunii Europene constituie mijlocul de informare care permite titularilor drepturilor anterioare să își protejeze marca și drepturile atașate acesteia.
În ceea ce privește dovezile prezentate pentru motivarea și dovedirea opoziției, acestea trebuie să constea din „indicații privind locul, timpul, întinderea și natura utilizării mărcii opuse pentru produsele și serviciile pentru care este înregistrată și pe care se bazează opoziția”. De exemplu, probele pot consta în documente și articole justificative precum pachete, etichete, liste de prețuri, cataloage, facturi, fotografii, reclame în ziare și declarații.