Proprietate intelectuală și afaceri – coexistența mărcii

Coexistența mărcii descrie o situație în care două întreprinderi diferite utilizează o marcă similară sau identică pentru a comercializa un produs sau serviciu fără a interfera neapărat cu afacerile celuilalt. Acest lucru nu este neobișnuit. Mărcile comerciale sunt adesea folosite de întreprinderile mici într-o zonă geografică limitată sau cu o bază de clienți regională.

Aproape orice oraș francez cu o gară, de exemplu, are propriul restaurant ,,Buffet de la gare”. Deseori, mărcile comerciale constau în numele de familie al persoanei care a început o afacere și, în cazul în care acest nume este unul comun, nu este neobișnuit să se găsească întreprinderi similare sub aceleași nume sau similare. Niciuna dintre aceste necesități nu duce la conflicte sau litigii, atât timp cât mărcile în cauză continuă să-și îndeplinească funcția principală, și anume să distingă produsele sau serviciile pentru care sunt utilizate de cele ale concurenților.

Problemele pornesc dacă această funcție distinctivă nu mai funcționează deoarece firmele pentru care mărcile comerciale au fost inițial utilizate încep să se suprapună. Astfel, mărcile comerciale care au coexistat fericit la un moment dat pot intra brusc într-un conflict.

În unele cazuri, atunci când două societăți sunt conștiente că folosesc mărci similare sau identice, aceștia pot alege să încheie un acord formal de coexistență pentru a împiedica utilizarea în viitor a celor două mărci suprapuse astfel încât să devină nedorite sau să încalce drepturile de autor.

O întrebare importantă care trebuie luată în considerare înainte de a negocia un acord de coexistență este aceea de interes public. O instanță poate invalida un acord dacă consideră că coexistența mărcilor similare într-un anumit caz ar fi împotriva interesului public. Acest lucru poate apărea în special în domeniul sănătății publice, în cazul în care două produse medicale diferite au aceeași marcă comercială – chiar dacă societățile funcționează în zone geografice distincte.

Companiile ar trebui, de asemenea, să fie conștiente de reglementările în domeniul concurenței: instanțele ar putea găsi că mărcile lor similare, confuz de asemănare, pentru produsele similare afectează concurența pe piață.

Procesul de alegere a mărcii trebuie să fie efectuat cu prudență și previziune, făcând o căutare cât mai completă posibil, de preferință cu ajutorul unui specialist. Dacă, în ciuda acestor eforturi, apare un conflict cu aceeași marcă comercială similară, atunci un acord de coexistență se poate dovedi mai puțin costisitor decât confruntarea juridică. Deși acest lucru nu înseamnă că în fața litigiului este întotdeauna mai bine să capitulați și să fiți de acord să coexistați, litigiul poate fi singurul răspuns adecvat în anumite situații. Proprietarii mărcilor comerciale trebuie să judece în fiecare caz care ar fi răspunsul adecvat în funcție de situația lor particulară.

Agenția TAS oferă consultanță de specialitate în domeniul proprietății intelectuale

Sursa: WIPO