1. Ce este indicația geografică?
O indicație geografică (IG) este un semn utilizat pentru produsele care au o origine geografică specifică și posedă calități sau o reputație care se datorează originii respective. Pentru a funcționa ca IG, un semn trebuie să identifice un produs ca fiind originar dintr-un anumit loc. În plus, calitățile, caracteristicile sau reputația produsului ar trebui să se datoreze, în principal, locului de origine. Deoarece calitățile depind de locul geografic de producție, există o legătură clară între produs și locul său original de producție
2. Pentru ce tip de produse pot fi utilizate indicațiile geografice?
Indicațiile geografice sunt în mod obișnuit utilizate pentru produsele agricole, produsele alimentare, vinurile și băuturile spirtoase, obiectele meșteșugărești și produsele industriale.
3.Cum sunt protejate indicațiile geografice?Există trei modalități principale de protejare a unei indicații geografice:·
- așa-numitele sisteme sui generis (adică regimuri speciale de protecție)·
- folosind marcaje colective sau de certificare·
- metodele care vizează practicile comerciale, inclusiv schemele administrative de aprobare a produselor.
Aceste abordări implică diferențe în ceea ce privește întrebările importante, cum ar fi condițiile de protecție sau domeniul de protecție. Pe de altă parte, două dintre modurile de protecție – și anume sistemele sui generis și sistemele colective sau de certificare – au câteva trăsături comune, cum ar fi faptul că acestea instituie drepturi de utilizare colectivă de către cei care respectă standardele definite.În general, indicațiile geografice sunt protejate în diferite țări și sisteme regionale printr-o gamă largă de abordări și folosesc adesea o combinație a două sau mai multe dintre abordările descrise mai sus. Aceste abordări au fost dezvoltate în conformitate cu diferite tradiții juridice și într-un cadru de condiții istorice și economice individuale.
4.Cât durează protecția indicațiilor geografie?
În multe legislații sui generis, înregistrările pentru indicațiile geografice nu sunt supuse unei perioade de valabilitate specifice. Aceasta înseamnă că protecția pentru o indicație geografică înregistrată va rămâne valabilă, cu excepția cazului în care înregistrarea este anulată.Indicațiile geografice înregistrate ca mărci colective și de certificare sunt în general protejate pentru perioade de zece ani care pot fi reînnoite.
5.Care este diferența dintre indicația geografică și marca?
Indicațiile geografice (IG) identifică un bun ca provenind dintr-un anumit loc. Dimpotrivă, o marcă identifică un bun sau un serviciu ca provenind de la o anumită companie.O marcă comercială constă adesea dintr-un semn fantezist sau arbitrar. În schimb, denumirea utilizată ca indicație geografică este de obicei predeterminată de numele unei zone geografice.În cele din urmă, o marcă poate fi atribuită sau autorizată oricui, oriunde în lume, deoarece este legată de o anumită companie și nu de un anumit loc.
O indicație geografică poate fi utilizată de orice persoană din zona de origine, care produce bunul în conformitate cu standardele specificate, dar din cauza legăturii sale cu locul de origine, o indicație geografică nu poate fi atribuită sau autorizată unei persoane din afara acestui loc sau care nu aparțin grupului de producători autorizați.