Mărcile sunt semne sau reprezentări grafice care îi permit consumatorului să identifice și să deosebească două sau mai multe produse / servicii / concepte similare. Astfel, rolul mărcii este acela de a-l determina pe consumator să aleagă un anumit tip de produs sau un serviciu pe baza unui set de experiențe tangibile și intangibile, emoții, fiind o promisiune de calitate și satisfacție adresată clientului.
Pe de altă parte, marca este un instrument de marketing foarte puternic deoarece prin notorietatea acesteia, modul de comunicare, intensitatea și caracterul unic al emoțiilor transmise, aceasta poate influența pozitiv decizia de cumpărare și experiența consulatorului.
Care sunt etapele principale de creare a unui mărci?
Crearea mărcii reprezintă una dintre cele mai importante și complexe etape din procesul de branding, deoarece aceasta reprezintă tot ceea ce cumpărătorul gândește despre acel produs atunci când îi vede sau îi aude numele, când vede imagini și simboluri asociate cu acesta. Formarea imaginii mărci trebuie să țină cont de 6 tipuri de semnificații: atribute, beneficii, valori, cultură, personalitate, tip de consumator
căruia i se adresează și presupune 3 etape fundamentale de dezvoltare:
- Definirea mărcii – această etapă presupune crearea strategiei de comunicare a imaginii, arhitectura de marcă, precum și definirea poziționării strategice a acesteia, personalitatea și publicul căreia i se adresează;
- Crearea elementelor vizuale – definirea identității și a semnăturii vizuale;
- Implementarea imaginii – crearea și definirea strategiilor de marketing și PR pentru promovarea companiei.
Care sunt tipurile de însemne care pot fi utilizate ca și mărci?
Având în vedere că marca este o caracteristică suplimentară asociată produselor sau serviciilor, pe care consumatorul trebuie să o recunoască prin folosirea acelorași simțuri cu care percepe în mod constant realitatea înconjurătoare, rezultă următoarele tipuri de însemne:
- Însemne care pot fi percepute prin folosirea văzului, în această categorie intrând mărcile figurative (desene, simboluri sau alte reprezentări grafice), mărcile verbale (o denumire sau un slogan, scrise cu caractere standard) și mărcile tridimensionale (formele unor ambalaje sau a unor produse).
- Însemne care pot fi percepute prin folosirea auzului sau mărcile sonore, în această categorie intrând atât mărcile verbale (forma fonetică a acestora), cât și diversele categorii de sunete, de la cele existente în natură, până la cele create de om.
- Însemne care pot fi percepute tactil – diverse forme în relief sau tridimensionale.
- Însemne care pot fi percepute prin folosirea mirosului sau mărcile olfactive, cum ar fi, de exemplu, hârtia cu miros de trandafir.
- Însemne care pot fi percepute prin folosirea gustului sau mărcile organoleptice (bere, cafea).
Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o marcă pentru a se diferenția de competitori?
Pentru a se putea diferenția dintr-un mediu extrem de competitiv, marca trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Să fie clară, expresivă și să se poată pronunța ușor;
- Să aibă un caracter distinctiv și de noutate, să se poată diferenția ușor de alte mărci;
- Să nu inducă publicul în eroare prin caracteristicile intrinseci pe care le transmite;
- Să fie ușor de reținut;
- Să fie semnificativă și să transmită corect mesajul dorit;
- Să facă referire la semnificația produselor sau la activitatea companiei.
După definitivarea imaginii mărcii, următorul pas important este reprezentat de comunicarea continuă și coerentă către publicul stabilit, pentru ca aceasta să fie percepută ca o autoritate și să ajungă în mintea și la inima consumatorilor. Astfel, marca, prin imaginea și renumele ei, devine adesea cel mai important element pe care o companie îl deține.