În contextul globalizării, a mediului economic dinamic, dar și a turbulențelor care au dus la o competiție economică din ce în ce mai acerbă, s-a accentuat nevoia folosirii unor semne distinctive, susceptibile de reprezentare grafică în mai multe moduri, care sa permită deosebirea produselor unei persoane fizice sau juridice de cele aparținând altor persoane.
Înregistrarea unei mărci reprezintă un proces extrem de important în cadrul unei companii. Aceasta datorita faptului că înregistrarea oricărui produs înseamnă siguranța unei companii că imaginea sa, produsul în cauză, este unic și nu poate fi copiat de nimeni. O marcă înregistrată la OSIM – Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci – înseamnă o marcă sigură, garantând protecția și participând la succesul unui produs.
Astfel, pot sa constituie mărci, semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, desene figurative, forme tridimensionale și în special forma produsului sau ambalajului său, combinații de culori, precum și orice combinație a acestor semne.
După modul de reprezentare grafică, marca poate fi:
- Verbală („Dorna, aducem natura unde nu te aștepți…”) – în acest caz, cel mai relevant exemplu este un slogan sau o denumire.
- Figurativă (imaginea unei cămile pentru brandul de țigarete Camel) – acest tip se referă la elementele grafice care nu conțin cifre sau
- Combinată (Chanel No 5) – aceasta reprezintă un mix între marca verbală și cea figurativă, întrucât se referă la o denumire scrisă într-o formă distinctă și deosebită (deci cu o grafică interesantă, unde pot fi folosite și o serie de culori specifice ori elemente grafice). Astfel, marca de tip combinat va avea mai multe particularități relevante pentru public, fiind mai complexă decât cele două enumerate anterior.
- Tridimensională (exemplu: sticla produsului Coca Cola) – se referă la modalitatea de recunoaștere a unui produs în funcție de forma sa ori de ambalaj. Întregul registru de elemente care contribuie la forma finală a ambalajului este alcătuit din semne specifice brandului respectiv. Acestea pot fi: dimensiuni, culori, material din care este confecționat ambalajul, elemente grafice etc.
În funcție de solicitant, marca poate fi:
- Individuală – în cazul acestui tip de marcă, solicitantul poate fi o persoană fizică sau juridică ori, după caz, un grup de persoane fizice sau juridice.
- Colectivă – acesta este tipul de marcă ce servește ca element de diferențiere și ajută la deosebirea produselor sau serviciilor deținute de membrii aceleiași asociații de produse ori servicii care aparțin altor persoane.
- De certificare – este aceea a cărei solicitant este o persoană juridică îndreptățită să dețină în mod exclusiv controlul asupra unui produs sau serviciu cu privire la modul de fabricație, materialul și calitatea acestuia/acestora.
Pe lângă cele clasice enumerate anterior, există și mărci netradiționale care sunt tot categorii de semne asociate serviciilor ori produselor, însă ele pot fi mărci olfactive, sonore, holograme, mărci în mișcare sau combinații de culori.
Una dintre funcțiile mărcii este aceea de a ajuta consumatorul să deosebească între ele produsele sau serviciile care fac parte din categorii similare sau chiar identice (după caz), însă importanța înregistrării mărcii se concretizează în siguranța pe care o oferă această acțiune. O marcă sigură nu va induce niciodată o eroare generată de proveniență. Sursa va fi întotdeauna clar conturată în mintea consumatorilor, în funcție de furnizorul de servicii sau de producătorul produselor.
Economia de piață actuală facilitează creșterea constantă a valorii unei mărci, întrucât concurența puternică generează o abundență de produse între care este tot mai dificil să deosebești. Însă, privind dintr-o altă perspectivă, o marcă sigură și complexă, promovată în mod asumat pe piață va reprezenta baza fidelizării unui consumator. Acesta va alege întotdeauna acele produse sau servicii care îi satisfac cel mai bine cerințele, însă existența cotidiană caracterizată de haos permite rareori cercetarea și alegerea în funcție de calități, beneficii, raport calitate-preț. Contextul actual încurajează clientul să exercite o acțiune repetitivă susținută de un cumul de elemente, toate acestea regăsindu-se printre atributele mărcii (și nu ale produsului sau serviciului în sine).
Cel mai relevant beneficiu care decurge din înregistrarea mărcii este rezumat la protecția în condițiile legii, titularul având drept exclusiv de exploatare a mărcii (din toate punctele de vedere, incluzând cheltuielile pentru promovare, dar și profitul generat). Astfel, persoanele ilicite care nu au drept autorizat de folosire a mărcii nu vor putea scăpa nepedepsite în cazul săvârșirii unui astfel de act, ba mai mult, vor da socoteală în fața instanței pentru faptele lor. Așadar, importanța înregistrării unei mărci este un pas crucial sinonim cu siguranța sau protecția, dar și cu o serie de avantaje importante.